Hemma från dagis !

Ebba har vart varm inatt och i morse hade hon 38.0. För mig är det då en självklarhet att hon får bli hemma. De hade hon fått va ändå, även om tempen vart normal i morse. Natten har ju vart jobbig. Varför jag skriver att det är en självklarhet för mig är för att de inte är en självklarhet för alla föräldrar. Många lämnar sina barn "halvkassa" på dagis. Att vi alla har olika förutsättningar är ju inte så konstigt men för mig kommer barnen alltid komma i första rum. Både för deras skull såklart men även för andra barn. För vilken förälder vill att dess barn ska bli smittat av ett annat för att någon lämnat sitt barn till dagis, för tidigt, fast det inte är riktigt friskt ? sen kan man aldrig skydda sina barn från alla sjukdomar, de är ju rent av nyttigt att gå igenom endel sjukdomar för att stärka immunförsvaret. Endel sjukdomar smittar ju innan de brutit ut o där kan man ju naturligtvis inte styra något, men att lämna sina barn innan dom är helt pigga är för mig.... Ofattbart. Det är inte snällt mot någon. Vet egentligen inte vart jag vill komma med detta inlägg... Något jag funderat över länge o nu skrev jag ner det.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Håller med dig. Men för dig är det lättare än för andra eftersom du inte har något arbete och tänka på

2010-10-12 @ 15:14:16
Postat av: Therese

Absolut sofia. Det va de jag menade med att alla har olika förutsättningar att ha barnen hamma... ! Men jag tycker inte att ett jobb är en ursäkt till att lämna sjuka barn på dagis... ! Dagis är ingen sjukstuga och dessutom tycker jag man gör sina barn en stor otjänst om man lämnar dom sjuka.. och andra barn oxå som riskerar att bli smittade.



Har man barn får man oxå ta hand om dom när dom är sjuka, tycker jag :)

Om/ När jag får ett jobb så kommer jag aldrig ha det som ursäkt.. är dom sjuka får dom vara hemma, det får kosta vad det kosta vill !



Kramar

2010-10-12 @ 15:38:18
URL: http://hedmanlindby.blogg.se/
Postat av: jennie

jag håller med dig therese.

jag har ju iof inte ett jobb att gå till.men jag hade.men jag stannade alltid hemma oavsett om hon var lite sjuk. sambon ville ju däremot ha henne på dagis såfort febern var borta tex.

MEN då skall jag säga dig oxå ATT jag fått skäll av F-kassan+ doktorn för att jag stannade hemma en vecka i sträck för feber & hosta,sen en vecka på dagis sen en vecka hemma igen för kanske kräkis&feber,för så länge sa dom att man inte behövde va hemma :/så då har jag valt å SKITA i f-kassans pengar å bara va hemma tills hon blir klokt frisk.

2010-10-12 @ 17:29:32
Postat av: Therese

Jennie, det är ju helt sjukt, BVC, Dagis, dom flesta säger att man ska ha en feberfri dag...mewn jag förstår att det ibland kan vara svårt för dom som tex har arbete, då får man ju gå efter barnens allmäntillstånd. Är dom pigga så kan dom ju kanske gå ändå.. men är dom inte pigga och inte orkar med tempot på dagis så måste man ju för guds skull ha dom hemma... .. suck på alla dummskallar :)



Vad det gäller kräksjukan så kan man väl möjligen inte behöva lämna ett barn på dagis dagen efter om det tex kräkts på natten.. det tycker ju inte dagfis heller.. 24 timmar efter sista kräkningen säger dopm.. men det är ju långt ifrån alla som håller på det.



Jag tycker man är egoist om man lämnar ett påtagligt sjukt barn på dagis.. men det är min åsikt :)



Försäkringskassan ska alltid strula så jag är inte förånad över det du skriver Jennie .... suck på dom me ...

2010-10-12 @ 17:37:45
URL: http://tesshedman.blogg.se/
Postat av: marie

På min sons dagis så är det 24 timmars regeln som gäller för feber och hur pigga dom är, Med tanke på att dom kanske är pigga hemma men kanske inte klarar av dagis-tempo. Med krälsjukan så är det 48 timmars regel efter sista kräkning/diarré. Och är det något av syskonen hemma som kräks så får inte dagisbarnet gå till dagis med tanke på att dom kan bära på det även fast det inte bryter ut på dom..



Jag tycker iof att det är bra så man inte smittar andra barn. På min sons dagis så lämnas det gröönsnoriga barn hela tiden. Och sen kommer min son hem med det..

Men nu har dom blivit jättehårda med förkylningar och säger nej i dörren om dom tycker att barnet inte ser ut att må bra. Och nu är det ett barn på dagis som har fått en lillasyster med svårt hjärtfel och hon får absolut inte bli sjuk så även där är det hårt.



Jag håller mina barn hemma när dom är sjuka. Och jag fick tyvärr nästan sparken för det och frågan "är dom verkligen sjuka?".. Dom ville inte riktigt förstå, men för mig så var/ÄR barnen viktigast!!



Nej förlåt. nu babblar jag bara!!

Ha de :)

2010-10-13 @ 23:36:30
Postat av: Therese

Tack för din kommentar Marie ! Önskar att våra fröknar på dagis va lika konsekventa och faktiskt vågade stå på sig när det gäller sjukdomar. Men jag vet inte varför dom inte är det, kanske tyckler dom inte att det är så farligt eller så är dom konflikträdda...

2010-10-14 @ 13:51:36
URL: http://hedmanlindby.blogg.se/
Postat av: marie

Ta upp det på föräldramöten eller till föräldraråd om ni har något? Och verkligen förklara hur ni känner. Ju mer röster som hörs ju mer är det nog som görs :)



(kan man hoppas iaf)



Men jag var på dom som bara den på förra föräldrarådet. Och dom har t.om satt 24 timmars regel efter springmask behandling. Det har det inte vart förut, utan då fick man komma direkt efter tablettintag.



Hoppas allt är med familjen!

2010-10-14 @ 17:20:48
Postat av: Therese

Jag är ledsen att behöva säga att det här med inflytande inte riktigt fungerar så bra som det borde, enligt min mening fungerar det inte alls...



Nu är vi en stor förskola, men när vi ännu bara va en liten så va vi några föräldrar som kallade till föräldramöte där vi gick igenom vad som skulle gälla.. vi skrev upp allt kring sjukdomar, och skrev ut det.. det sattes upp på en anslagstavla i en korridor där ingen hade tid att stå o läsa.. och allt fortsatte som vanligt.

Jag tycker det är surt att mina barn blir sjuka för att "vissa" lämnar sina barn sjuka eller för tidigt efter dom vart sjuka... men jag kan iallafall med gott samvete säga att jag aldrig lämnar mina barn om dom inte är friska eller påtagligt sjuka.



Sen finns det naturligtvis sjukdomar som smittar innan dom brtyer ut osv och det är ju ingt man kan göra nåt åt såklart...



Men hur kan man med gott samvete trycka i sitt barn med feber, en alvedom, lämna på dagis och åka till jobbet ?

Fyfan va elakt... jag kan krast säga att då tycker jag inte att man bryr sig om sina barn..



Som förälder har man ett ansvar även när dom är sjuka...



Ni verkar ha ett Toppen dagis !! :)

2010-10-14 @ 17:37:20
URL: http://hedmanlindby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0