Rökning !!

Jag har vart rökare i många år... sen jag va 15 eller nåt... !

Som mest röker jag 1 1/2 paket cigaretter om dagen, det är mycket, alldeles för mycket... sjukt mycket om jag får säga det sjläv.
Många av cigaretterna röker jag i förebyggande syfte eller för att jag inte har nåt annat att göra...

Jag har dock alltid, utan problem haft väldigt lätt för att sluta röka när jag vart gravid... men tyvärr haft lika lätt för att börja igen när barnen vart typ 4-6 månader... Skit dålig karaktär... jag vet !
Det har alltid börjat med en "fest-rökar-cigg"... och sen har det fortsatt så...

Nu.. igår.. när vi va på BVC så pratade vi om Tyras andning.. hon har förkylningsastma, som alla mina barn haft.. det är ärftligt och inte så mycket jag kan göra nåt åt... men min rökning påverkar hennes luftrör mer än jag velat inse.
Istället för att hon blir bra i luftrören så har hon fortsatt va lite pipig mellan förkylningarna..

Tomas, bästaste barnläkaren som va där igår sa att vi skulle söka efter faktorer då hon verkade sämre...
Hur som helst så kom vi fram till att det bästa såklart vore om jag slutade röka... Vi tummade på det.. han och jag... så nu har jag inget val :)

Så... inget svårt beslut att fatta... På måndag... då går tåget... Nån som vill åka med ?


Kommentarer
Postat av: Malin Hejdenberg

OJ! duktiga Therese.. önskar dig lycka till!!! men tror inte jag hoppar på tåget, eller borde ju göra de igentligen :/

2010-11-17 @ 20:44:32
URL: http://malinhejdenberg.blogg.se/
Postat av: Therese

malin, tack för lyckönskningen :) Det handlar inte om att vara duktig, för mig handlar det om att göra det som känns viktigt. Göra rätt för dom. Jag kämpar på så många andra sätt för att dom ska få det bra. Jag måste göra det här för att kunna orka leva vidare. Kan inte höra tyra varje dag och veta att det till viss del är mitt fel att hon har det jobbigt med andningen o att hennes förkylningar kanske blir extra långa pga av mig. Jag har aldrig haft svårt att sluta vilket jag ser som en stor fördel. Jag vill leva med mina barn länge länge länge... Jag vill inte att dom ska förlora sin mamma i förtid. Men jag dömmer heller ingen som inte tänker som jag. Man måste själv ha motivationen för att kunna sluta, ingen annan än en själv vet vad som är bäst. Kramar o lova att ha överseende med lite dåligt humör :)

2010-11-17 @ 21:02:43
URL: http://hedmanlindby.blogg.se/
Postat av: Malin Hejdenberg

jag har försökt sluta många ggr, och vet att att sluta röka innebär dåligt humör, kommer ha överseende med det , Jag lovar =)

2010-11-17 @ 21:25:35
URL: http://malinhejdenberg.blogg.se/
Postat av: Anna Ahlvin

HEJA Therese!! Jag visste iof inte att du börjat röka igen=) Jag har oxå varit storrökare förr men när Lasse sa till mig att han inte vill bli kvar ensam med barnen pga att jag röker, då ringde min första varningsklocka!!! Va tusan göra jag??? Nej HU!!! Dom flesta av oss har ju drabbats utav cancer i nära omgivning... bara det borde få var enda kotte att ge FAN i cigaretter. Men ... man är olika! Jag hejar på dig Therese och jag VET att du fixar det när du höjer ribban till att det handlar om ERA BARN!!! You go girl!!! gör vågen och önskar varmt lycka till Hoppas HOPPAS du får fler människor med dig i din sunda tanke! KRAM

2010-11-17 @ 21:54:11
URL: http://familjenahlvin.blogg.se/
Postat av: mmmmm

Låter bra att försöka sluta! Men jag funderade på en sak... hur kan hon bli så påverkad?? Röker ni inomhus?? Förlåt frågan, men jag har ingen aning hur pass stor skada det gör... :)

2010-11-18 @ 06:36:15
Postat av: Annso Ljunggren

Lycka till och jag vet att du klarar det! Min mamma dog i lungcancer. Hon blev bara 48 år och fick aldrig träffa sina barnbarn. Alldeles för tidigt. Hade hon låtit bli att röka kanske hon hade levt idag. Kram

2010-11-18 @ 07:38:35
Postat av: Therese

hej mmmmmm ! Nej gud nej, vi röker absolut inte inomhus. Men när jag vart ute o rökt så sitter dom "farliga" partiklarna i hår o kläder. När tyra, som redan har känsliga luftrör, kommer i kontakt med mig o partiklarna så drar hennes luftrör ihop sig ännu mer o hon får det jobbigare. Om jag vill fortsätta att röka så är alternativet att jag byter kläder varje gång, tvättar håret efter varje cigg eljes helt enkelt låter bli att ha tyra i min famn. Inga av ovanstående alternativ känns aktuellt för mig, då kan jag lika gärna sluta :) jag gör inte bara mina barn en tjänst, jag gör mig själv en tjänst oxå :) hoppas du fått svar på vad du undrade ?!

2010-11-18 @ 08:18:45
URL: http://hedmanlindby.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hoppas du inte behövde vänta jättelänge till i väntrummet efter att jag gått, du hade ju redan suttit där halva förmiddagen ;).

Och lycka till med att sluta röka. :)

2010-11-18 @ 10:38:20
URL: http://johannaaurora.blogspot.com
Postat av: Hmmmmm ;)

Hej igen! Ja men då förstår jag! Sånt är jobbigt...jag brukade alltid alltid tvätta händerna 2 ggr efter ja rökt innan jag tog i min tös,plus tuggummi, men som man vet så hjälper de ju inte mot alla fula partiklar kanske...Jag slöt oxå under graviditet men börja igen när barnet va ca 7 mån.DUMT DUMT DUMT I know, men men...man är inte mer än människa;) men you go girl! Hoppas du lyckas!

2010-11-18 @ 20:35:20
Postat av: Cecilia L.

"Många av cigaretterna röker jag i förebyggande syfte". Varje cigarett förkortar ditt liv med ca 8 minuter. Så, det enda som du förebygger är ett långt och friskt liv. Hoppas att du lyckas med att bli rökfri. Min bror är en f.d. rökare och hävdar att det enda du behöver är en stark vilja.

2010-12-15 @ 10:56:40
URL: http://medicinhalsa.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0