Fick en kommentar.....

KommentarTid 
Anonym om Beroende....:
Det är tydligen läskigt mycket socker i dom där, känner en som var på gränsen till diabetes pga proviva( hon åt inga andra sötsaker)...
IP: 83.188.237.221


Hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att det va slites största mytoman som skrivit kommentaren, den låter nämligen precis som honom... men jag kan svära att han inte läser min blogg :)

Som jag skrev i inlägget om Proviva så är dom säkert inte särskilt nyttiga, men att man kan få diabetes av att endast dricka proviva, det måste va allt annat än sanning.

Proviva innehåller (1DL) 9 g Kolhydrater, det är i och för sig över "gränsen" (5 g) om  man ska tänka riktigt nyttigt... MEN
Här kommer några exempel :

Lingongrova bröd : 9 g kolhydrater

saft : 12 g kolhydrater

Tacosås : 5,5 g kolhydrater

Ketchup: 20g kolhydrater

Jordgubbskräm : 21 gram kolhydrater

Aprikosmarmelad : 50g kolhydrater

Coca cola : 27 g kolhydrater

Lingonsylt: 36 g kolhydrater

Ja, listan kan göras lång... så inte ens i min vildaste fantasi så jkan någon inbilla mig att någon vart på gränsen till diabetes av att ENBART dricka proviva. Det måste isåfall finnas andra bakomliggande orsaker.

Tänk dom som är beroende av cola, och som dricker 1,5-3 liter om dagen... ingen av dom jag känner som överkonsumerar cola, och som gjort det i flera tio-tal år har fått diabetes. Sen att det inte är hyttigt för kroppen, det är en annan femma.

Så... vart vill jag komma... ingenstans egentligen..bara säga att nog för att Proviva innehåller socker, men långt ifrån lika mycket som många av våra andra dagliga varor vi använder i vår vardag.
Diabetes va din vän säkert nära att få, men inte enbart av proviva...

Men tack för omtanken ;)

Tack för mig !!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Menade inget illa ville bara säga det och nej hon åt eller drack inget sött (förutom proviva då), kollade lite jag också hittade följande fakta:

Söta fakta:





En halvlitersflaska med Coca cola: Cirka 21 sockerbitar.



En liter Proviva nypondryck: Cirka 31 sockerbitar.



En halv liter fruktyoghurt: Cirka 14 sockerbitar. Beräknat på: 1 sockerbit = cirka 3,2 gram. Coca cola = cirka 10,4 gram socker/100 gram. Fruktyoghurt = cirka 9 gram socker/100 gram. (Källa: Näringstabellerna, Fitnessförlaget.) Nypondryck, beräknat på: 10 gram tillsatt socker/100 gram. (Källa: ProViva).

2011-01-26 @ 19:06:58
Postat av: Terese

NEJ man får väl iaf inte typ nästan diabetes av proviva...Dom borde ju inte finnas i affären för köp då???

2011-01-26 @ 19:21:13
URL: http://berglundsjoqvist.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej Anonym, jag menade heller inget illa, va mest bara lite nyfiken på hu andra oxå såg på saken.

Är den så fruktansvärt onyttig så kan jag ju lika gärna dricka coca cola ;)



Den proviva dryck jag tittade på innehöll 9 gram socker (5%), om om det går 3,2 gram på en sockerbit så borde väl den drycken innehålla typ 3 socker bitar ? eller är jag ute och cyklar nu ?



När jag tittar på Nypondrycken så står det 10 g tillsatt socker.. hur kan det bli 31 sockerbitar ?



Intressant o nyttig diskussion, men som jag skrev så kan jag inte tänka mig att din vän nästan fick diabetes just endast för att hon/han druckit proviva, måste funnits andra bakomliggande orsaker ?

2011-01-26 @ 20:34:26
URL: http://hedmanlindby.blogg.se/
Postat av: elin

hahaha....:)

2011-01-26 @ 20:46:05
URL: http://thestyleismine.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej!

Om inte jag är helt ute och cyklar så får man inte diabetes av att äta socker utan av att kroppen producerar för lite insulin.../ Sarah

2011-01-26 @ 21:10:13
Postat av: Anonym

Ja man får diabetes typ 2 för att insulinet inte klarar av att bryta ner allt socker.

Det var inte min vän utan min mamma, hon var påväg till diabetes då hon åt sötsaker, hon fick åka till doktor och sedan slöt med hon allt med socker (trodde hon) men drack proviva. när hon var på återbesök var hennes blodsockervärde skyhög.

Nu har mamma även slutat med det gått ner 7 kg och slipper nog diabetes sprutor. tack för mig :)

2011-01-27 @ 10:32:45
Postat av: Therese

Tillsatt socker finns i allt vi äter i princip. Jag har haft graviditetsdiabetes och vart tungen att va väldigt noga med vad jag stoppade i mig för att inte blodsockernivån skulle stiga.

Hur vet din mamma att det va just provivan ?

Vanlig grillkorv innehåller tex tilsatt socker, och även fett, matfett och annat fett höjer blodsockernivån krafttigt.. Socker finns i ALLT vid stoppar i oss, och även det naturliga sockret i tex frukt höjer blodsockernivån...



Den här diskussionen kan fortsätta i all oändlighet :)

2011-01-27 @ 12:27:01
URL: http://hedmanlindby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0