Blir såå förbannad...




aftonbladet.se/nyheter/article7046237.ab

Artikeln ovanför beskriver hur vårt svenska så kallade välfärdssamhälle ser ut idag.. hur man kan förlora sitt barn och tvingas återgå till sitt arbete redan dagen efter för att Försäkringskassan inte beviljar sjukskrivning med motiveringen "sorg är ingen sjukdom"..

Ursäkta mig, men är dom precis dumma i huvudet ?

När vi förlorade William 2006 hamnade vi i chock, vi åt inte, vi sov knappt, och räkningarna hamnade på hög.. Patrik låg med ständig migrän.. den första tiden visade vi oss inte ute.. vi grät hysteriskt i tid och otid och det fanns inget vi kunde göra för att hejda tårarna...

Vi va sjukskrivna.. ETT ÅR... först för krisreaktion, sen för sorgarbete.. vi gick hos varsin psykolog och pratade och Försäkringskassan va fulla av sympati.

Dom engagerade sig och kunde ringa bara för att se hur vi mådde, inte för att konfrontera oss...

Sen trädde "nya" regeringens lagar i kraft och en massa människor som redan låg blev sparkade på.. 

Så mycket kan jag säga att om vi inte fått den tid vi fick, att sörja, att gråta att återgå till livet så hade vi med all säkerhet hamnat på psyket..
och om vi ska prata pengar, vad hade inte det kostat samhället ?

Ingen av våra vänner som förlorat sina barn för några år sen blev utkastade på gatan... INGEN
Men nu, nu sparkar man på  var och varannan för att man tror att man kommer åt dom som medvetet fuskar till sig sjukskrivning...

Om William va tvungen att dö... då är jag oerhört glad att han dog när han gjorde det.. jag hade aldrig orkat kämpa med både min sorg OCH försäkringskassan.. det är ju omänskligt !

Många "där uppe", som bestämmer och regerar skulle behöva uppleva riktig sorg för att förstå vad sorg gör med kropp och själ !

Samtidigt vill jag givetvis  inte att någon ska behöva gå igenom det vi har gjort... Det är bortom allt...



Kommentarer
Postat av: elin hejdenberg

Ja, det är förjävligt! Hur fan kan man tro att någon som förlorat sitt barn kan jobba som vanligt?!!! Det övergår mitt förstånd..hur tänker dem?! Inte alls..antar jag..

Kramar

2010-04-30 @ 10:21:24
URL: http://elinhejdenberg.blogg.se/
Postat av: Carola

Så berörande och klokt skrivet. Kram

2010-04-30 @ 12:04:04
URL: http://gutecarra.blogg.se/
Postat av: Therese

Förstår precis vad du menar. Förlorade min systerdotter 1996, o min syster 2000. Blev sjukskriven TRE veckor på telefon när syster min gått bort!!

2010-04-30 @ 21:45:04
Postat av: Jennifer, bagis

fy man blir bara så förbannad! kände jonas och känner hans familj och det är så sjukt att de får vara så! :s

hoppas ni mår bra och grattis till lilla tyra!

kram

2010-05-11 @ 20:10:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0